tisdag 4 maj 2010

Unga och Internet

Igår ramlade jag in i ett mycket intressant TV-program från UR.  Hur ser ungdomars liv på nätet ut och hur påverkar det allt runt omkring? Johnny Lindqvist från kommunikationsbyrån Dist resonerar.

Jag skulle just laga mat, så jag löste det genom att skruva upp volymen på högsta – tur att jag var ensam hemma… i alla fall till en början. Mot slutet av programmet droppade familjen in en efter en och undrade vad jag höll på med ;-)

Johnny pratade bl a om hur många vuxnas och ungas syn skiljer sig vad det gäller huruvida en person som sitter vid en dator är social eller inte. Det beror på hur vi relaterar detta till oss själva. Vi vuxna blir oftast osociala och okontaktbara när vi sätter oss framför skärmen. Unga använder ofta datorn till sociala medier och använder dessa som ett komplement till att vara “fysiskt social”. Efter att ha tillbringat dagen tillsammans med klasskompisar och kompisar på fritidsaktiviteten går de hem och träffas vidare på nätet. De blir därför ännu mer sociala!!!

Har du en timme över kan jag rekommendera programmet Unga och Internet

1 kommentar:

  1. Hej Claes,
    Kul att du tipsar om ett UR program. Det här är ett komplext ämne som man kan ha flera infallsvinklar på. Tänkte passa på att tipsa om några ytterligare program som berör ämnet ungdomar och internet ur fler perspektiv.
    Programmet Hälsa i Europa: Gränslöst spelande handlar om spelmissbruk. Finns i UR play t.o.m 7 juni på länken http://www.ur.se/play/154507
    Programmet Skolministeriet: Unga, sex och internet handlar om skolans möjligheter att lära ut förhållningssätt för eleverna på Internet. Det finns i UR Play t.o.m 20 oktober på länken http://www.ur.se/play/155238

    Vänliga hälsningar
    Gabriella Ekelund
    UR Interaktiva medier

    SvaraRadera