lördag 31 oktober 2009

Vecka 44 = Kompetensutveckling

Nu har vecka 44 också passerat... Vilken kompetensutveckling kan jag, som inte jobbar som lärare längre, då ståta med?

I måndags var jag med några PluggNet-kollegor på Skolforum och TeachMeet (se förra inlägget) och fick flera nya intryck. Det jag främst tar med mig från Skolforum var behovet på... just kompetensutveckling... för pedagoger inom IT-området.
Peter Karlberg från Skolverket pratade om att kompetensutveckling och kunskapsspridning ökar medveten användning av IT. Låter som en självklarhet, men det är viktigt att det lyfts fram.

Jag hoppas och tror att vi i proAros skolor, Västerås stad nu äntligen satsar på PIM. Vi har pratat om detta i ett flertal år och jag själv har haft några tillfällen då jag presenterat PIM, men bättre sent än aldrig. En PIM-satsning hos oss går givetvis hand i hand med den 1:1-satsning som nyligen påbörjats för att sträva mot ett meningsfullt och utmanande lärande (MUL).
Jag träffade också en kvinna från KK-stiftelsen som gjorde reklam för en 8-poängs distanskurs på KTH, Digital kompetens och lärande - IKT och pedagogik för 21:a århundradet. Låter väldigt spännande...

I onsdags var jag med några PluggNet-kollegor på Lärarhögskolan i Skövde och besökte deras KompLIT-mässa, Samtidens klassrum ... ett vidgat rum för lärande.

Bl a berättade Dominic Summerton hur han använder Wikis. Han har lagt ner ett gediget arbete på att bygga upp klassidor, ämnessidor osv.




Ett spännande föredrag var Lärande i framkant, som hölls av två elever från YBC-gymnasiet i Nacka. Utmaning verkar vara deras ledstjärna och "the sky is the limit". Lärarna är väldigt viktiga som coachare och vägledare.

Intressant är också hur de yngre eleverna lär sig läsa och skriva med datorn som verktyg. Jag kunde tyvärr inte lyssna på Arne Trageton, men mina kollegor var imponerade.



Tre lågstadieelever från Hjo deltog i mässan och visade upp sina tuffa tröjor.
Ale - först i Sverige med egen dator i skolan från sju år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar