- Jag kopierar inte.
- Jag delar inte ut några papper (förutom de jag blir tilldelad av andra).
- Jag skriver inte upp läxorna eller provdatum på tavlan.
- Jag behöver inte lyssna på elever som med ett papper i sin darrande hand står och läser innantill om Nelson Mandela eller Dagen D.
- Jag släpar inte hem elevernas arbetsböcker.
- Jag är inte den ende som får läsa eller ta del av elevens arbete.
- Jag behöver inte påminna elever som varit frånvarande om vad som behöver göras.
- Jag har minskat ner mina genomgångar. (Utan att lägga in någon värdering om det är bra eller dåligt!)
- Jag använder inte läroböcker särskilt ofta.
- Jag har inte mycket telefonkontakt med föräldrarna.
- Jag använder inte tid till att boka, plocka fram datorer, fördela rättvist, organisera.
- Jag använder inte tid till att plocka undan datorer, låsa in i skåp, ladda.
- Jag använder inte mycket av mitt gamla material. (Pärmarna på min arbetsplats står dock prydligt uppradade, otåligt väntande. Jag har inte hjärta att göra mig av med dem och deras innehåll.)
- Jag dubbelbokför inte elevomdömen.
- Jag använder inte videoapparaten.
- Jag använder inte OH-apparaten.
- Jag använder inte DVD-spelaren.
- Jag går inte genom hela skolan för att informera en kollega om något.
- Jag behöver inte släpa på tunga böcker.
På YouTube har jag hittat ett klipp som "stockholmstuben" lagt ut. Fredrik Svensson föreläste för ca 500 pedagoger hos oss 16 juni.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar