Jag hör ofta föreläsare prata om många ungdomars oerhörda förmåga att jobba med många uppgifter samtidigt s k multitasking.
Samtidigt som de gör läxorna lyssnar de inte bara på musik, vilket ansågs vara "multitasking" när jag gick i skolan på 70- och 80-talet, utan numera kan de samtidigt ha några chattar igång, skriva sms och dessutom ha TV-n på, så "man inte missar något" på den kanal som är mest inne - utan ljud dock, så att inte musiken störs.
När jag ser hur mina tonåringar hemma läser sina läxor eller jobbar med uppgifter som kräver ett visst mått av koncentration vill jag inte kalla det för att de "multitaskar". De snarare "minitaskar".
Min analys av detta blir då: Antingen överdriver föreläsarna kopiöst eller så är mina barn så "hårt" och "gammaldags" uppfostrade, så att de inte fått träna multitasking.
Jag frågar mig också om inte multitasking innebär att man är läxläsningen blir ineffektiv...? Det borde ta hela kvällen att göra läxan om man ska hinna med att multitaska också.
Fast å andra sidan kanske läxläsningen blir roligare då...
/ Gammel-Clas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar